Annons

Noomi Rapace bakom nytt svenskt doftmärke – N.C.P

I begynnelsen var det Date. Med stereotypa bilder på asken och mellanmjölk i flaskorna. Sen kom Ben Gorham och hans Byredo. Ben gav oss inte bara härliga och häftiga dofter. Han visade också att det var möjligt att som svensk bygga ett framgångsrikt dofthus. Nyfikenheten på doft har också vuxit här hemma. Vi reser mer, upptäcker nya spännande dofter och vågar testa nytt. Och framför allt så blir vi mer kunniga på så mycket spännande doftvärlden har att erbjuda. Kanske är det därför helt logiskt att vi nu ser flera  svenska doftmärken födas här. På mindre än en månad har der dykt upp två stycken. Först Linda Landenberg och nu N.C.P Olfactives (Now Collective Products).

Annons

Annons

Åh, Noomi, blev lite kär faktiskt. Väldigt go och varm utstrålning när man kom lite nära inpå den här coola tjejen.

N.C.P är frukten av fyra vänner som alla brinner för att skapa nya saker. Förutom filmstjärnan Noomi Rapace är den mest kända i kvartetten Steve Terry, profil inom frisörbranschen sedan många år. Till sin hjälp har de tagit näsan Yann Vasnier, sk Head Perfumer på välrenommerade dofthuset

Annons

Givaudan i Paris.

Man slår till med sju dofter på en gång och det finns en tanke bakom. Filosofin här är nämligen att du ska kunna använda varje doft för sig men också kunna ha dem tillsammans, s k layering som du kanske känner igen från Jo Malone. Det kan låta svårt men jag tycker precis som Steve Terry:

– Om din näsa verkar gilla det så funkar det.

Eller som Noomi säger:

– Det är som att blanda färger till en tavla. Ibland funkar det och ibland blir det bara brunt.

De sju dofterna representerar varsin doftfamilj: citrus, floral, fruity, chypre, fougère, oriental och woody. Alla är unisex. De finns i 50 ml men även i mindre rör på 10 ml. På så sätt blir det inte så dyrt om du vill ha flera av dofterna att leka med. Kul också att man gjort en ask med alla sju i 10 ml, perfekt för den som verkligen vill kunna släppa loss kreativiteten.


För att göra det tydligt att de går från lite lättare till kraftfullare så blir ränderna på korken tätare ju intensivare doft. Det finns en tanke med allt. De svarta och vita ränderna är även symboliskt, att vi alla har både ljus och mörker inom oss.

Att dofterna fått nummer istället för namn ska vara för att Noomi inte har tålamodet att läsa långa namn. Clementine & Violet Flower är n°101, Apple & Driftwood är n°201 och sista i raden, Leather & Vetiver, har fått n°701. Hur man gör när det kommer ytterligare sex dofter i vår förtäljer inte historien.

Vill ha! The Piece skulle hänga fint runt min hals.

På min julklappslista hamnade genast The Piece, smycke och doft i ett som Noomi designat. Historien hur denna kom till är riktigt söt men den får jag ta en annan gång. Med the Piece rollar du på doften på huden och kan alltid bära den med dig för att fylla på när helst du vill. Något som varit viktigt för Noomi som använder doft både för att stärka sig själv, signalera vem hon är och ge ett skydd mot omvärlden, som en slags osynlig rustning. Hennes favorit i kollektionen är den häftiga Leather & Vetiver, en doft som hon ibland mixar med Amber & Gaiac Wood. Den senare testade jag som bas under Iris & Vanilla och det blev riktigt härligt.

N.C.P hittar du på NK i Stockholm och Göteborg från och med nu men även Kicks kommer att ha dofterna på utvalda ställen. 50 ml EdP kostar 585kr medan 10 ml går på 185kr. The Facets med alla sju får du betala 995kr för. The Piece, som finns i guld och svart, kostar 1895 kr.

Läs mer om svenska dofter här


(Obligatorisk)


Annons



Laddar